Прайд-шмайд

Доста разпространено мнение в гей общността е, че всъщност ние няма за какво толкова да се гордеем. Нима сме толкова различни от хетеросексуалните?

Вярно е, не сме. В личния живот проблемите ни не са всъщност толкова различни – всички харесваме/обичаме даден човек, което води до поредица от несигурности/щастливи моменти/неизбежната драма/хепи енд/whatever.

Едната половина от мен е съгласна, че трябва толкова да се гордее, че е гей, колкото да се гордее от това, че носи 39 номер обувки и че косата и/ми побелява с непривична за възрастта ми скорост (кефи ме главата ми да е полубяла в 20те ми. Някак си е трагично-героично). Или че имам вродена способност да научавам езици бързо. Като се замислиш…все неща, които не зависят от някакво съзнателно мое решение (противно на широките вярвания сред хетеро-общността, ама това е друга тема), и за които не е редно да се гордея, защото не са заслужени с нищо от самата мен.

Другата половина е на друго мнение обаче. Има за какво да се гордея, и още как!

Споделям съвсем лично мнение, с което вероятно някои от вас няма да са съгласни.

Истина е – от личен опит мога да кажа, че голяма част от гейовете (момичета и момчета), особено в България, смятат гей-прайд парадите за излишни. Аз не ги виня. Просто смятам, че тези хора са си изпреварили времето малко. Или са се свили твърде навътре в черупките си (или „гардеробите“, все тая).

Защо ли? Ами със сигурност, мен ако питате, ние не сме кой знае колко по-различни от хетеро хората. Както и чернокожите не са по-различни от белите – желанията им за реализация са същите, нуждата от любов, и прочие. Но докато започнат да приемат чернокожите като първа ръка граждани, е минало доста време. И са минали доста протести и демонстрации, меко казано.

Естествено е да има период на преекспониране и борба, докато бъде прието дадено нещо, което до момента е смятано за неестествено.

Нормално е при която е при която и да е социално репресирана група, било то на етническа, религиозна или сексуална основа, да се появят подобни чувства за гордост. Чернокожите са ги били и унизявали, и те все пак са вярвали, че Jesus is black, примерно. Нормално е да се появят и чувства на преекспонирано превъзходство – това помага да се съхрани идентичността в дадена враждебна среда. Нормална ответна реакция.

Точно затова вярвам, че сега им е времето на гей-прайдовете. По целия свят, както и в България. Нищо, че ние сме с около 12 години назад.

В идеалния вариант, шепа смели пичове с късмет, на които не им пука особено какво ще кажат съседите/в-к Шок/работодателите, се събират да преекспонират идентичността си и да я накарат да изглежда валидна и привлекателна за тези, които така или иначе я споделят и те да видят, че това е ОК и че е повод да се чувстваш щастлив. Да се почувстваш сякаш принадлежиш някъде и да не те е страх толкова, че си сам.

Ето защо за сега и следващите 10-15 години ще вярвам в тези паради. После, да се надяваме, няма да са нужни.

Explore posts in the same categories: activity, lgbt, view

Етикети: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 Коментари на “Прайд-шмайд”

  1. Morwen Says:

    Въпросът е дали тези събития наистина правят хомосексуалността по-привлекателна или по-толерируема за хората. И дори не толкова те, а самото „преекспонирано превъзходство“.

    На няколко пъти съм срещала отношението „Мразя гейове“ и съм реагирала с „Ама ти жив гей не си виждал сигурно, откъде накъде?“. Тогава са ми давали вариации на един и същи отговор, който не знам доколко е искрен, но поне е обоснован. И той е бил „Нямам нищо против гейовете, да се обичат, ама да не ми го размахват агресивно пред очите. И аз имам си имам вълнения, но не ги изказвам пред националната телевизия, нито използвам сексуалността си за знаме“

    И има малка разлика с негрите. Негрите са били фактически и юридически дискриминирани, получавали са по-малки надници, нямали са достъп до много места. С гейовете не е така. Всъщност най-близкият ми приятел гей е заместник шеф във фирма, всички знаят, че е гей, защото той го споменава периодично и съвсем спокойно живее с приятеля си. Въобще не познавам хомосексуален, който да е имал някакви проблеми в службата или публични места заради това (не изключвам възможността аз да познавам само хомосексуални, които всички харесват, но все пак…).

    За мен има два главни проблема – да се узаконят браковете между хомосексуални и хората, които гледат отстрани пускат гадни коментарчета. За първото трябва да мине известно време и да се предприемат друг вид инициативи,
    За второто, гей-прайдът, уви, може само да навреди.

    Затова мисля, че гей-прайдът може да послужи за сплотяване на общността на хомосексуалните или вдъхване на увереност у онези, които все още смятат, че е срамно да са хомосексуални. Но извън тях мисля, че ефектът е като минимум противоречив.

  2. girlsgonewise Says:

    Morwen, благодаря ти за умерения коментар.

    За чернокожите си права – при тях дискриминацията е била много по-явна, отколкото е при гейовете. Не съм съгласна обаче с примера ти, тьй като при тях видимата разлика с белите е очевидна. На мен обаче не ми личи, че съм гей. Имам почти хетеро вид, даже. :) Сигурна съм, че ако ни пишеше на лицата каква ни е ориентацията, и на нас щяха да ни откажат доста неща, както се отказват услуги на роми днес, например.

    Това за преекспонираното превъзходство беше пример, даден, за да ми илюстрира идеята. Не смятам, че гейовете с нещо превъзхождат хетеросексуалните, но това го говорихме. На гей парад можеш да видиш всякакви хора – от голи момчета с прашки и марабута, до съвсем скучно изглеждащи лелички, така че едва ли от самия вид на хората и от поведението им може да се породи агресия у хомофобите, ако тя преди не е била там.

    В заключение пак казвам, че видимостта е това, което ни е нужно сега.

  3. Morwen Says:

    Всъщност това, което и мен ме грабна в ентрито беше трезвата преценка. И смятам дори да си преодолея мързела, за да отида да видя събитието:)


Вашият коментар

